Az állampolgárok részvétele a természet védelmében
64.§ (1) A Kt. 54-55.§-ában foglaltakon túl, a természet védelmével kapcsolatos ismereteket valamennyi oktatási intézményben oktatni kell, azok a Nemzeti Alaptanterv részét képezik. Ezeknek az ismereteknek az oktatásával - az állami, önkormányzati intézmények és más szervezetek bevonásával - elõ kell segíteni, hogy a társadalom természetvédelmi kultúrája növekedjen. (2) Az ismeretterjesztés, oktatás, tudományos kutatás és az idegenforgalom részeként a védett természeti területek látogatásának lehetõségét a bemutatásra alkalmas területeken és a védettség érdekeivel összhangban biztosítani kell. Ennek érdekében az igazgatóságok oktatási bemutató létesítményeket tartanak fenn. (3) Minden év május 10-e a Madarak és Fák Napja. E nap megemlékezéseinek, rendezvényeinek a lakosság - különösen az ifjúság - természet védelme iránti elkötelezettségét kell szolgálnia. 65.§ (1) A természeti területek és értékek jogellenes károsítása, veszélyeztetése esetén a természet védelme érdekében a természetvédelmi célú társadalmi szervezetek jogosultak fellépni, és a) állami szervektõl, önkormányzatoktól a megfelelõ és hatáskörükbe tartozó intézkedés megtételét kérni, vagy b) a védett természeti érték, terület károsítója, veszélyeztetõje ellen pert indítani. (2) A (1) bekezdés b) pontja szerinti perben a felperes kérheti a bíróságot, hogy a veszélyeztetõt, károsítót a) tiltsa el a jogsértõ magatartástól; b) kötelezze a kár megelõzéséhez szükséges intézkedések megtételére. 66.§ (1) Az igazgatóságok, önkormányzatok természetvédelmi tevékenységét polgári természetõrök segíthetik. (2) A polgári természetõr az igazolványában meghatározott területen jogosult a) védett természeti területekre belépni; b) szolgálati jelvényt és igazolványt használni; c) természeti értéket veszélyeztetõ vagy károsító cselekményt elkövetõ személyt figyelmeztetni a jogellenességre, illetve annak jogkövetkezményeire, valamint távozásra felszólítani; d) a védett természeti területekrõl, értékekrõl, ezekkel kapcsolatos engedélyköteles tevékenységekrõl tájékoztatást adni. (3) A polgári természetõrökre vonatkozó részletes szabályokat a miniszter rendeletben állapítja meg.
Természetvédelmi információs rendszer
67.§ (1) A természet védelmével kapcsolatos egységes, a nemzetközi követelményeknek is megfelelõ információs rendszert a miniszter az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (Kt. 49.§) önálló részeként mûködteti. (2) A természetvédelmi hatóság eljárásához szükséges adatokat valamennyi hatóság, állami, önkormányzati szervezet köteles a természetvédelmi hatóság rendelkezésére bocsátani. (3) A védett természeti területek és értékek nyilvántartása, törzskönyvének vezetése - a miniszter által rendeletben meghatározottak szerint - a Minisztérium feladata.
V. Rész A TERMÉSZET VÉDELMÉNEK TULAJDONI ÉS GAZDASÁGI ALAPJAI Tulajdonjogi rendelkezések
68.§ (1) Kizárólagos állami tulajdonban áll és forgalomképtelen valamennyi barlang. (2) A védett növény- és állatfaj egyede, továbbá a védett ásványi képzõdmény állami tulajdonban áll. (3) A 42-44.§-okban, valamint a 74.§ (2) bekezdésében meghatározott engedélyekben rendelkezni kell a védett növény- és állatfaj vagy a védett ásványi képzõdmény tulajdonjogáról. (4) Az e törvény hatálybalépése elõtt jogszerûen létesített gyûjteményekben, így különösen kertekben, parkokban, állatkertekben található, védett növény- és állatfajok egyedei, védett ásványi képzõdmények tulajdonjogára a korábbi rendelkezések az irányadóak. (5) A barlang kivételével a védett természeti értékek és területek korlátozottan forgalomképesek. Külföldi természetes és jogi személy védett természeti terület tulajdonjogát nem szerezheti meg. (6) Védett természeti érték és terület tulajdonjogának változásakor az államot elõvásárlási jog illeti meg, amelyet az igazgatóság - más jogosultakat megelõzõen - jogosult gyakorolni. Helyi jelentõségû védett természeti terület esetében - sorrendben az igazgatóságot követõen - a települési önkormányzatot is megilleti az elõvásárlási jog. (7) Állami tulajdonban álló a) védett természeti terület elidegenítése - a miniszter egyetértésével, legalább azonos természetvédelmi értékû védett természeti területtel történõ csere, vagy törvényben meghatározott más eset kivételével - nem lehetséges, b) védett természeti érték elidegenítésére, a (3) bekezdésben meghatározottakon kívül, kizárólag akkor kerülhet sor, ha az természetvédelmi célokat vagy közérdeket szolgál, és az elidegenítéssel a miniszter egyetértett.
Gazdasági és pénzügyi jogi elõírások
69.§ (1) A központi költségvetés, az elkülönített állami és fejezeti kezelésû pénzalapokkal összhangban a) támogatja az Alaptervben meghatározott kiemelt természetvédelmi és a nemzetközi kötelezettségvállalásokból adódó feladatok megoldását, b) támogatja a természetvédelmet szolgáló intézkedéseket, különösen a természetvédelmi információs rendszer kiépítése és mûködtetése, a közigazgatási ellenõrzés, az oktatás, ismeretterjesztés és tudatformálás, a kutatás, a társadalmi természetvédelmi tevékenység területén. (2) A természet védelme céljainak eléréséhez szükséges pénzügyi fedezetet elsõsorban a központi költségvetésben és a természet védelmét is szolgáló elkülönített állami és fejezeti kezelésû pénzalapokban, különösen a Központi Környezetvédelmi Alapban kell biztosítani. (3) A védett élõ szervezetek, életközösségek, ásványi képzõdmények pénzben kifejezett értékét a miniszter rendeletben állapítja meg. 70.§ A védett természeti terület nevének, jelképének, illetve a természetvédelem jelképének felhasználásáért - a jogosult és a felhasználó közötti polgári jogi szerzõdésben meghatározottak szerint - a felhasználó díjat köteles fizetni.
Támogatások és kártalanítás
71.§ (1) A védett természeti értékek és területek megõrzését állami támogatás nyújtásával, adókedvezmény biztosításával, a természetkímélõ gazdálkodást segítõ hitelrendszerrel is támogatni kell. (2) Támogatást kell biztosítani különösen: a) a természetkímélõ gazdálkodást folytatóknak, b) élõhely rekonstrukciót, élõhely kialakítást végzõknek, kivéve, ha az erre irányuló kötelezettség megállapítására szankcióként került sor. (3) A támogatás eseteit, mértékét, feltételeit, a kifizetés módját - e törvény keretei között - a Kormány rendeletben szabályozza. (4) A kötelezettségek megtartását - a támogatás megfizetésének feltételeként - az igazgatóság rendszeresen, de évente legalább egy alkalommal ellenõrzi. 72.§ (1) A védett természeti területeken természetvédelmi érdekbõl - az e törvény hatálybalépését követõen - elrendelt mezõ- és erdõgazdasági korlátozás, illetve tilalom esetén, vagy a termelésszerkezet jelentõs megváltoztatásának elõírása következtében a tulajdonos tényleges kárát meg kell téríteni. A természeti kár megelõzése és megakadályozása érdekében jogszerûen elõírt korlátozás vagy tilalom kártalanítási igényt nem keletkeztet. (2) Amennyiben az ideiglenes védetté nyilvánítást annak indokolatlansága miatt nem követi végleges védetté nyilvánítás, a tulajdonos részére az ideiglenes védetté nyilvánításból eredõ tényleges kárt meg kell téríteni. (3) Ha védett természeti területen kívül elrendelt természetvédelmi célú korlátozás, tilalom, egyéb hatósági kötelezés miatt a tulajdonos jelentõs mértékû termelésszerkezet változtatásra kényszerül, kártalanítására a (2) bekezdésben meghatározottak az irányadóak. Az (1)-(3) bekezdés szerinti kártalanítás részletes szabályait a Kormány rendeletben határozza meg. |