„ghajlatvltozssal, energiatakarkossggal kapcsolatos hz krli s vrosi javaslatok, tervek, tletek”.
Napjainkban a klmavltozst legnagyobb mrtkbena levegbe jutott Biolgiai egyenslyt megvltoztat gzok okozzk Ezek a gzok (pl. CO2; NO2 ) jelents hnyadban a gpjrmvekben lezajl gskor keletkez gzoknak kataliztorral val megbontsbl, talakulsval jnnek ltre. Ezek a mellktermkek az emberre kzvetlenl kisebb mennyisgben nem mrgezk, azonban a (CO2) a fellegekben sszegylve jelents ghajlatvltozst eredmnyez vilgszerte. Az NO2 pedig levegbe jutva az esvel reakciba lpve saltromsavat kpez, ami savas eshz vezet. A CO pedig kzvetlenl is krostja az emberi szervezetet, ksbb oxignfelvtellel CO2 –d alakul…
A „kros gzok” cskkentst a „legpnztrcabartabb” mdszerrel gy lehetne cskkenteni, hogy mellzk a gpjrmvek hasznlatt idszakosan, alkalmanknt.
Egyik megolds lehetne, hogy kerkprral lehessen eljutni a vroson bell tbb kzintzmnybe, munkahelyre.
Kerkprral a kerkprton a legclszerbb, legbiztonsgosabb kzlekedni. Mivel hogy a jrdn kerkpr vagy nem, vagy maximum 5km/h –s sebessggel haladhat. E sebessg mellett mg az idseknek is „megalszik a tej a szjban”. A kzutak mentn sem megoldhat, hiszen:
o Tele van az utak szle ktykkal, ami az autsok szmra kellemetlen, viszont a kerkprosok szmra veszlyes lehet.
o A kzutak szlhez kzel elhalad szemlygpjrmvek kiss, a teherautk, kamionok nagyobb mrtkben neheztik a kzlekedst.
o Ha az ifjsgrl van sz, akkor a szlk a fentebb soroltak miatt nem engednk meg, hogy kerkprral menjenek iskolba, inkbb elviszik autval. Jobb esetben tmegkzlekedsi eszkzre ltetik, szoktatjk.
Teht egyetlen megolds van, ha kerkprral szeretnnk menni, utazni, (ami amellett, hogy krnyezetbart, sportolsi, kikapcsoldsi lehetsget biztost) hogy kerkpr utakat pttet a vros akr nerbl, akr plyzat tjn.
Rszmegoldsknt j lenne, ha szeptember 22.-na kzutakon jelentsen cskkentennk a forgalmat. Nem tartom „elgnek”, hogy e napon csak az rpd Gimnzium eltti kis tszakaszt zrjk le. Valamint tudatni az emberekkel nagyobb mrtkben, hogy „ltezik” ilyen nap, amikor mellzni kne a gpjrmvek hasznlatt. A hirdetplaktok helyett pl. a Pedaggusokon keresztl a dikoknak kne tudtra adni az informcit. Hiszen nagy rszben ahol egy csaldban fenntartanak egy jrmvet, ott l egy dik is.
Msik megolds lehetne, a kzlekedsi lmpk sszehangolsa a futakon.
Ha 50km/h-s sebessgre lenne rhangolva a ft kzlekedsi lmpa hlzata, akkor a gpjrmvek vezetjnek az a gondolata, egyben elhatrozsa tmadna (persze lennnek kivtelek), hogy nem fog a megengedett 50km/h-s sebessgnl gyorsabban haladni, hiszen ha gyorsabban menne, a lmpa gyis meglltan.
A krnyezetvdelmi lnyege: a gpjrmvek egyenletes haladsakor jelentsen kevesebb kros anyag kerl a lgkrbe, mint amikor elindul/gyorsul. A kzlekedsi lmpk sszehangolsval jelents mrtkben cskkentennk az veghzhatst elsegt szn-dioxid (CO2) kibocstst is.
a kvetkez szveget a tiszta.leveg.hu -rl szedtem le, ami bizonytja az lltsaimat:
„A vrosi levegben az antropogn NOx 47%-t, a CO 65-80%-t, a sznhidrognek 50%-t emitljk a gpjrmvek. Ezen tl egy tlagos gpjrm tbb, mint 1,000 egyb szennyezt, kzttk kormot, Zn-t, Ni-t, Cr-t, benzolt s aldehideket bocst ki. A leveg-zemanyag arnyon kvl a szennyez anyagok mennyisgt befolysolja mg a motor felptse, mszaki llapota, tovbb meghatroz, hogy a jrm gyorsul, egyenletes halad, fkez, vagy ppen resjratban van.
A gpjrmvek ltal okozott levegszennyezsi problmkat a kataliztorok is csak rszben tudjk megoldani. Egyre nvekszik az veghzhatst okoz szn-dioxid kibocstsa, valamint az autk s az utak kopsa kvetkeztben a levegbe kerl slyosan egszsgkrost anyagok mennyisge. Az jabb kutatsok pedig arra irnytjk a figyelmet, hogy a kataliztorokbl olyan anyagok kerlhetnek a krnyezetbe, amelyek felteheten komolyan krosthatjk mindannyiunk egszsgt.”
rta: Geier Norbert
|